02122851226 02122851584

هدف گزینی چیست؟

هدفگداری

هدف گزینی چیست؟

تنظیم اهداف شخصی

هر کس برای دوام زندگی شخصی اش نیازمند تنظیم و طرح ریزی  اهداف می باشد .

بسیاری از مردم جهان احساس بی هدفی می کنند . چرا که آنها به سختی کار می کنند اما به نظر می رسد کاری را که انجام داده اند ارزش این همه اتلاف وقت را نداشته ، مخلص کلام بیهوده بوده است . به این سبب این احساس در آنها پدید می آید که فقط کافی برای فکر کردن را ندارند و نمی دانند که از زندگی چه می خواهند . این درحالی است که آنها با نداشتن هدف مشخص فقط  وقتشان را صرف کردند.

آیا شده شما بدون اینکه بدانید مقصدتان کجاست  به مسافرت بروید؟ احتمالاًخیر

یاد بگیرید که چگونه هوشمندانه اهدافتان را تنظیم نمایید .

چگونگی تنظیم هدف

ابتدا به این نکته توجه نمایید که چه چیزی می خواهید و سپس خود را برای انجام آن متعهد کنید. تنظیم هوشمندانه هدف شامل :

اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مناسب و زمان بندی شده است، که شما با نوشتن این اهداف را قابل لمس خواهید کرد و در خود باعث ایجاد انگیزه می کنید . را ه دیگر رسیدن به اهداف گام به گام کردن آنها و بعد از اتمام هر گام حذف آن از لیست تهیه شده می باشد .

هدف گزینی فرایند قدرتمند برای تفکر در مورد آینده ایده آل است و باعث بالا رفتن انگیزه در شما می شود و با ترسیم آینده در ذهنتان تبدیل به واقعیت می گردد .

روند تعیین اهداف به شما کمک می کند تا جایگاهی را که می خواهید انتخاب نمایید. با دانستن این حقیقت شما همان چیزی را که دقیقا هدفتان بوده بدست خواهید آورد .در نظر داشته باشید که برای تحقق یافتن اهدف نیازمند سعی و تلاش و اقدامات هوشمندانه هستید .

حتی گاهی ممکن است ازآن نقطه شروع منحرف  وسرگردان شوید با ارزیابی و بررسی برنامه ایی که داشتید می توانید دوباره وارد مسیر شوید .

چرا اهداف تعیین می کنیم

ورزشکاران سطح بالا و کارفرمایان موفق و دست اند کاران در همه زمینه ها برای خود اهدافی مشخص داشته اند . هدف گزینی انگیزه ، چشم انداز بلند مدت و کوتاه مدت در اختیارتان قرار می دهد .متمرکز شدن و فراگیری دانش در زمینه اهداف  تعیین شده به شما کمک میکند تا با سازماندهی کردن منابع و مدیریت زمان بیشترین بهره وری را در زندگی داشته باشید .

شمابا تعیین اهداف زیرکانه و مشخص می توانید معیاری از تواناییهای خود بدست آورید و برای رسیدن به هدف های بعدی افتخار کسب کنید .

درک خواهید کرد که هدف گزینی در شما پیشرفت روبه رشدی را بوجود می آورد و با شما با زمان اندک و فعالیت مناسب به نتیجه مطلوبی دست خواهید یافت در حالی که شما ممکن بود در گذشته با کارهای بسیار سخت فقط وقتتان را بیهوده هدر می دادید و نتیجه خوبی هم عایتان نمی شد . اماحالا با تعیین هدف و رسیدن به آن اعتماد به نفستان افزایش می یابد و همینطور شایستگی و توانایی خودرا برای دستیابی هدف های بعدی به راحتی می توانید اندازه گیری نمایید .

  • شروع به تنظیم اهداف شخصی

اهداف خود را سطح بندی نمایید .

.ابتدا یک تصویر کلی از هدف خود ترسیم کنید.به خود بگویید در ده سال بعد در چه جایگاهی میخواهید قرار گیرید . اهداف بزرگی را که می خوهید به آن برسید را شناسایی نماید.  سپس با کوچک و کوچکتر کردن اهدافتان دستیابی به آن را نشانه گیری کنید .در نهایت با انتخاب هدف برای رسیدن به آن اقدام نمایید. ما با انتخاب اهداف روند رسیدن به آن را شروع و بدین سان برای کارهای ۵سال آینده، یکسال آینده ،هفته آینده و امروز برنامه ریزی می کنیم .

 

مرحله ۱: تعیین اهداف مادام العمر

گام اول در تعیین اهداف شخصی این است که آنچه را که می خواهید در طول عمر خود (یا حداقل با یک دورۀ مهم از زندگی ویا در آینده دور) بدست آورید در نظر بگیرید. تعیین اهداف زندگی، به شما چشم انداز کلی ازتمام  جنبه های دیگر یک مسئله می دهد و بدین وسیله تصمیم گیری برای هدف در شما شکل می گیرد. برای پوشش جامع و توازن در سراسرزندگی شخصی سعی کنید اهداف دسته بندی شده را برای خود تعیین کنید :

  • اهداف حرفهای – در حرفه خود می خواهید به چه سطحی دست یابید یا چه چیزی را می خواهید؟
  • اهداف مالی- درچه مرحله ای چه میزان درآمد می خواهید کسب کنید،؟ این به اهداف شغلی شما بستگی دارد؟
  • اهداف آموزشی- آیا دانش خاص را بایدبه دست آورید؟ برای دستیابی به اهداف ، به چه اطلاعات ومهارت هایی نیاز دارید؟
  • اهداف خانوادگی- آیا می خواهید یک والد باشید؟ اگر چنین است، چگونه می توانیدپدر و مادر خوبی باشید؟ چگونه می خواهید یک شریک خوبی برای همسرتان باشید ؟
  • اهداف هنری- آیا می خواهید به اهداف هنری دست پیدا کنید؟
  • اهداف خودشناسی- آیا بخشی از رفتارتان شما را ناراحت می کند؟ اگر چنین است، هدف را برای بهبود رفتار خودو یافتن یک راه حل برای مشکل تعیین کنید.
  • اهداف جسمانی- آیا اهداف ورزشی وجود دارد که میخواهید به آنها دست یابید، برای رسیدن به این هدف چه قدمهایی باید بردارید؟
  • اهداف تفریحی- چه اندازه برای تفریح خود زمان می گذارید؟شما باید بدانید که تفریح بخش مهمی از زندگی شماست .

اهدافی را که در بالا ذکر کردیم دسته ای از اهداف است که شما می توانید انتخاب کنید و برای آن برنامه ریزی نمایید .

همانطور که این کار را انجام می دهید، اطمینان حاصل کنید که اهدافی که تعیین کرده اید، آنهایی هستند که واقعا میخواهید به
 دست آورید، نه آنهایی که والدین، خانواده یا کارفرمایان شما می خواهند.

هنگامی که اهداف زندگی خود را تعیین کرده اید، برنامه ای پنج ساله را که از اهداف کوچکتر تشکیل شود را تکمیل نمایید .

سپس یک برنامه ی یکساله، طرح شش ماهه و یک برنامه ی یک ماهه از اهداف پیشروی  را ترتیب دهید .قابل ذکر است که بر اساس همان اهداف قبلی باشد .زمان برای دستیابی به اهداف زندگی تعیین نمایید.

سپس یک لیست روزانه از  فهرستی از کارهایی  که امروز باید انجام دهید تهیه نمایید .تا به اهداف زندگی خود برسید.

در مرحله اولیه، اهداف کوچکتر شما ممکن است خواندن کتاب ها و جمع آوری اطلاعات در مورد دستیابی به اهداف سطح بالاتر شما باشد. این به شما کمک می کند که کیفیت و واقع گرایی تنظیم هدف خود را بهبود بخشید.

سرانجام، برنامه های خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به همان  شیوه ای که می خواهید باشد.

مرحله ۲ : دوره کردن اهداف

هنگامی که شما تصمیم به اجرای اولین هدفتان گرفتید ، با مرور و به روزرسانی لیست کارهای خود به صورت روزانه، روند را ادامه دهید.

برنامه های طولانی مدت را مرور کنید و آنها را تغییر دهید تا منافع و تجربه های خود را تغییر دهید. (راه خوبی برای انجام این کار، برنامه ریزی منظم، می باشد.

مرحله ۳ :انتخاب اهداف به صورت هوشمندانه

یک روش مفید برای قدرتمند ساختن اهداف استفاده از نرم افزار هایی است که درآن اهداف شما برنامه ریزی و طبق بندی می نماید برای مثال:

  • S – مربوط به اهداف قابل توجه
  • M – مربوط به اهداف قابل سنجش
  • A – اهداف قابل دستیابی یا اقدامی
  • R – مرتبط با پاداش

نکات دیگر برای تنظیم اهداف شما

دستورالعمل های زیر به شما کمک می کند تا اهداف موثر و قابل دستیابی را تعیین کنید:

  • هرهدف را به مثابه یک بیانیه مثبت بیان کنید.

  • اهداف خود را به طور مثبت بیان کنید – “این تکنیک را خوب انجام دهید” انجام کار با هدف بهتر از انجام کار احمقانه بدون هدف است.
  • دقیق بودن, تعیین اهداف دقیق، قرار دادن تاریخ، زمان به طوری که شما بتوانید دستاورد هایتان را اندازه گیری کنید. اگر این کار را بکنید، زمان دست یافتن به هدف مشخص می شود و رضایت کامل از کارتان خواهید داشت .
  •  
  • تنظیم اولویت ها

    , هنگامی که چندین هدف دارید، آنها را اولویت بندی نمایید . اینکار  به شما کمک می کند تا از داشتن اهداف بیش از حد غافل نشویدو باعث توجه بیشتر به اهداف مهم تان می شود .

  •  
  • نوشتن اهداف

    – به شما برای  انجام آن نیروی می بخشد .

  • اهداف به مجموعه اهداف کوچکتر تقسیم کنید  -در ابتدا  اهداف سطح پایین را که کوچکتر  و قابل دستیابی هستند، قرار دهید . اگر اهدف بیش از حد بزرگ باشد، شما در آن پیشرفت نخواهید کرد و دچار یاس می شوید نگه داشتن اهداف کوچک و افزایشی برای شما پداش به همراه دارد.
  •  
  • برای رسیدن به هدف عملکرد را مد نظر قرار دهید نه نتیجه را

    – شما باید مراقب باشید که اهدافی را تعیین کنید که کنترل آن را تا حد ممکن بدست بگیرید . اگر فراتر از کنترل شما باشد سبب بوجود آمدن احساس ناتوانی در شما می شود.

  •  

اگر اهداف خود را بر عملکرد شخصی قرار دهید، می توانید کنترل دستاوردهای اهداف خود را بدست بگیرید و از آنها نتیجه رضایت بخشی بگیرید.

  • اهداف واقع بینانه را تعیین کنید

    – مهم این  است که اهدافی را تعیین کنید که قابل دستیایی باشد . همه اقشار جامعه  (برای مثال کارفرمایان، والدین، رسانه ها یا جامعه) می توانند اهداف غیر واقعی را برای شما تعیین کنند. آنها اغلب با نادیده گرفتن خواسته های شما، با جاه طلبی این کار را انجام می دهند.

همچنین ممکن است اهداف بسیار دشواری را تعیین کنید،  وممکن است موانع رسیدن به اهداف را نادیده بگیرید . و لازم است که درک کنید چه مقدار عملکرد برای رسیدن به هدف نیاز است .

دستیابی به اهداف

هنگامی که شما به یک  هدف می رسید ، زمانی را  برای لذت بردن و احساس رضایت نمودن به خاطر دستیابی به هدف اختصاص دهید دستاوردهای ان  هدف را درک نموده و پیشرفتی را که باعث هدف های بهتری در شما شده را در نظر آورید .

اگر هدف قابل توجهی بود، به خودتان پاداش دهید. همه اینها به شما کمک می کند که اعتماد به نفس به دست آورید.

با تجربه گرفتن از این هدف، برای بقیه اهداف خود برنامه ریزی نمایید .

  • اگربه آسانی  هدفی را کسب کردید، هدف بعدی خود را سخت تر کنید.
  • اگرهدف طولانی مدتی  را برای رسیدن به اهداف تعیین نمودید، هدف بعدی کمی ساده تر باشد .
  • اگرچیز جدیدی را آموختی که به جهت آن باید هدف تغییر کند حتما تغییر را حاصل فرمایید.
  • اگربرای دستیابی به هدف، متوجه کمبود مهارت های خود شدید، حتما مهارتهای معطوف به آن هدف را فرا گیرد .
  •  

مهم این است که به یاد داشته باشید که عدم موفقیت در اهداف بسیار مهم نیست، فقط تا زمانی که از آن به عنوان تجربه برای اهداف بعدی درس  بگیرید.

نکات کلیدی

تنظیم اهداف یک روش مهم برای:

  • تصمیمگیری در مورد آنچه شما می خواهید در زندگی خود به دست آورید.
  • جداسازیآنچه مهم است از آنچه بی اهمیت است یا حواس پرتی.
  • انگیزشخودتان.
  • ایجاداعتماد به نفس در خودتان، بر اساس موفقیت در اهداف.
  •  

ابتدا اهداف زندگی خود را تنظیم کنید. سپس، اگر می خواهید به آن دست یابید  برای آن  برنامه ریزی پنج ساله ای را برای اهداف کوچکتر ترتیب دهید  به طور مرتب با مرور و به روز رسانی اهداف خود روند را ادامه دهید. و به یاد داشته باشید زمانی که این کار را انجام می دهید برای لذت بردن بعد از رسیدن به هدف  وقت بگذارید و خود را تشویق کنید تا اعتماد به نفستان افزایش یابد .

مترجم : خانم مریم بابازاده

کارشناسی ارشد روانشناسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما آماده هستند تا هر سوالی که دارید را پاسخ دهند!
👋 سلام چه کمکی می تونم بهتون بکنم؟