02122851226 02122851584

راهنمایی سریع برای شناخت کودک خود

شناخت-کودک-800x630

راهنمایی سریع برای شناخت کودک خود

شناخت کودک خودتان یکی از مهمترین مسائلی است که باید به عنوان والد یاد بگیرید. برای اینکه در راهنمایی و تربیت فرزندتان در زمان رشد و بالغ شدن موثر باشید، این مسئله بسیار‌ مهم است. باید این موضوع را در ذهن داشته باشید که فرزند شما صفات شخصیتی مخصوص به خود را دارد که در ادامه‌ی زندگی‌اش ثابت می‌مانند.

 

یکی از راه‌هایی که می‌توانید  فرزندانتان را بشناسید این است که هنگامی که خواب هستند، در حال غذا خوردن یا بازی کردن هستند، آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. به دنبال صفات ثابت باشید. چه فعالیت‌هایی را بیش از همه دوست دارد؟ وفق دادن به تغییرات برایشان آسان است یا آن‌ها برای آشنا شدن با این مسائل نیاز به زمان دارند؟ چنین ویژگی‌های شخصیتی برای کودکان طبیعی است و کودک شما هم نیز از این تعاریف مثتثنی نیست.

 

تا جایی که امکان دارد، برای صحبت با کودکوتان وقت بگذارید زیرا این نکته‌ای حیاتی برای به دست آوردن اطلاعات و شناخت آن‌هاست. در مورد کودکان کم سن و سال تر، آن‌ها کمتر به زبان کلامی و بیشتر به زبان بدن و حالات چهره برای شناخت افکار و احساساتشان نیاز دارند. سوال پرسیدن به آن‌ها اجاره می‌دهد تا احساساتشان را با شما در میان بگذارند.

 

برای مثال، به جای اینکه بپرسید در مدرسه چه کار‌هایی انجام دادند، بپرسید که امروز با بلوک های اسباب بازی‌شان چه چیز هایی ساختند. به جای اینکه بپرسید که آیا با هم‌بازی هایشان بازی کردند، روی اینکه چه بازی‌هایی انجام دادند تمرکز کنید.

 

راه دیگر برای شناخت فرزندتان، نگاه به محیط اطرافشان برای فهمیدن درباره‌ی رفتاری به خصوصی است که مدتی است زیر نظر دارید. نزدیکان، دوستان، معلمان، جامعه، محیط خانه و دیگر جنبه‌های محیط زندگی می‌توانند نقش مهمی در رفتار کودکتان داشته باشد. برای مثال، اگر کودک رفتاری پرخاشگرانه در قبال دیگر بچه‌ها در مدرسه نشان می‌دهد، باید تمام منابع احتمالی آن رفتاری پرخاشگرانه را پیدا کنید.

 

بعضی از گزینه‌های احتمالی ممکن است به خاطر ارتباط با کودک دیگری باشد که همزمان آن رفتار را نشان می‌دهد. محیط خانه یکی دیگر از احتمالات برای بروز چنین رفتاری است. آیا اخیرا در خانه جر و بحثی یا درگیری جریان داشته است که کودک نیز آن را مشاهده کرده است؟ درباره‌ی جامعه چطور؟ این‌ها بعضی از نکاتی است که وقتی در حال پیدا کردن دلیل رفتار پرخاش‌گرانه کودکتان هستید، باید در نظر بگیرید.

 

به علاوه، می‌توانید با زیر نظر گرفتن دیگر کودکان در همان رده و گروه سنی فرزند خودتان، اطلاعات کسب کنید. در ذهن داشته باشید که شما به عنوان یک کودک همین مراحل را کم و بیش پیمودید بنابراین رفتار کودکان در همان مراحل احتمالا مشابه خواهد بود. اگرچه، سرعت رشد در هر مرحله مسئله‌ای شخصی است.

 

با شناخت مراحل رشد کودکتان، قادر خواهید بود که فرصت‌هایی برای آن‌ها مهیا سازید. همچنین اسباب بازی‌هایی در اختیارشان بگذارید که می‌تواند رشدشان را تسریع ببخشد و برای مراحل بعدی رشدشان آماده کند. همزمان، شما به عنوان یک والد قادر خواهید بود که انتظارات و محدودیت‌هایی اعمال کنید که توسط فرزندتان قابل پذیرش باشد.

 

اینکه والدی مسئولیت پذیر باشید، مخصوصا در این دوره و زمانه که والدین به جای اینکه با کودکشان باشند، بیشتر زمانشان در حال کار هستند، بسیار سخت است. به دست آوردن زمان کافی مخصوصا وقت هایی که در حال تلاشید تا تعادلی بین زندگی مشترک و والد بودن پیدا کنید بسیار دشوار است. خیلی از افراد در امر والد بودن موفق نیستند و همین نکته می‌تواند قسمت سخت والد بودن باشد. شناخت فرزندتان یکی از راه های موثر در موفق شدن در زمینه فرزند داری است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما آماده هستند تا هر سوالی که دارید را پاسخ دهند!
👋 سلام چه کمکی می تونم بهتون بکنم؟